Wtorek 28 września 2021 | Imieniny: Luby, Wacława, Salomona

Rejestracja Zaloguj się
golfkwidzyn
AVIVA - SPRAWDZAMY JAKOŚĆ KWIDZYŃSKIEGO POWIETRZA - KLIKNIJ TUTAJ

Kultura > Strefa niezależna

ANIMO 2014

Metoda animacji Adama Walnego - Kino manualne

Warsztaty adresowane są do osób dorosłych (czyli takich, którzy posiadają już własny charakter pisma) od 17 roku życia. Każdy uczestnik przygotuje podczas warsztatów etiudę teatralno-filmową w technice kina manualnego. Liczę, że każdy z uczestników doświadczy i w przyszłości sam spróbuje tworzyć własne autorskie techniki animacji teatralnej i filmowej.
W programie:
- poznanie specyfiki technologii pracy z kreską i nad kreska, wybór sprawy z uwzględnieniem możliwości posiadanej kreski
- rysowanie scenariusza, poszukiwanie własnej kreski i właściwego dla niej tematu
- wymyślenie bohatera czy bohaterów, rysowanie ich i kreacja specyfiki ich ruchu przy uwzględnieniu możliwości techniki animacji
- wprowadzenie siebie w plan rysunkowy, poszukiwanie relacji autora z dziełem, teatralizacji sytuacji wynikającej z obecności w jednym czasie i miejscu obrazu i malarza
Zajęcia poprowadzi Adam Walny - lalkarz, reżyser i terapeuta, twórca Pracowni Sztuki Lalkarskiej, autor widowisk sztuki lalkarskiej. Autor pierwszego podręcznika teatru przedmiotu, wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Konstrukcja marionetki – prowadzący Bence Sarkadi

Warsztaty z budowy marionetki pozwolą na znalezienie odpowiedzi na dwa podstawowe pytania:
Jak to zrobić by powstała profesjonalna lalka teatralna?
Jak ożywić dzieło naszych rąk?
Będziemy konstruowali marionetkę niciową przy użyciu prostych materiałów -  sznurka, taśmy, gąbki, skóry, drutów, patyków, gwoździ, śrubek…
Poznamy technikę projektowania lalki i jej montażu. Nauczymy się w jaki sposób trzeba podwiesić marionetkę, aby osiągnąć najlepszy ruch lalki. Dowiemy się jak nią manipulować. W jak sposób kontrolować system, który  nią porusza. Razem będziemy poszukiwali ekspresji marionetki. Spróbujemy przenieść na lalkę podstawowe ludzkie emocje. Będzie to intensywna twórcza praca, gdzie stworzymy swoją własną marionetkę od początku do końca. Zdobyta wiedza umożliwi uczestnikom - również w przyszłości - na samodzielne stworzenie lalek, do własnych teatralnych inscenizacji czy pracy pedagogicznej. Wszystkie niezbędne  materiały zostaną przygotowane przez organizatorów.
Bence Sarkadi jest absolwentem ELTE University of Budapest, Budapest Puppet Theater School of Puppetry. Swoją solową przygodę z marionetką rozpoczął w 1999 roku. Występował i występuje na całym świecie. Bence uczy wiedzy o marionetce w Instytucie Sztuki Lalkarskiej w Budapeszcie. Od wielu lat, z dużym powodzeniem, prowadzi na świecie warsztaty manipulacji lalkami niciowymi.
Warsztaty dedykowane są lalkarzom, nauczycielom, artystom i innym kreatywnym osobom. Pozwolą nabyć podstawowe umiejętności, które później mogą okazać się przydatne w ich twórczej i pedagogicznej pracy.

Masaż dźwiękiem metodą Petera Hessa

Celem warsztatów jest nabycie umiejętności skutecznego odprężenia i wyciszenia się, nawiązując do metody masażu dźwiękiem Petera Hessa. Kąpiel w dźwięku, bo tak nazywana jest czasem sesja, jest muzyczną podróżą, w której słuchacze oddają się niezwykłym dźwiękom gongów i mis dźwiękowych w wygodnej pozycji leżącej.
 Atmosfera jaką stwarzają misy dźwiękowe często powoduje tak mocne rozluźnienie, że zdarza się słuchaczom zasnąć, „wyłączyć” umysł - wszak celem relaksu jest osiągnięcie harmonii i wyzbycie się stresu, lęków, zmartwień, wątpliwości. Przebywanie w takiej dźwiękowej przestrzeni jest doświadczeniem niezwykłym; wsłuchując się w złożony dźwięk mis, możemy mieć wrażenie przebywania w przestrzeni kosmicznej wypełnionej sferycznymi dźwiękami. Zgodnie ze wschodnimi wyobrażeniami, człowiek i kosmos powstali z dźwięku. Taki kontakt ze swoim prapoczątkiem budzi uczucie głębokiego zaufania oraz prowadzi do szybkiego i głębokiego stanu odprężenia.
W czasie warsztatów będzie też trochę teorii. Uczestnicy dowiedzą się m.in. czym jest masaż dźwiękiem, poznają jego historię i założenia, dowiedzą się skąd pochodzą misy dźwiękowe i gongi.
Na warsztaty trzeba wziąć wygodne, luźne ubranie i koc*.
Warsztaty poprowadzi: Maciej Hanusek - muzyk, kompozytor, dyplomowany masażysta dźwiękiem wg metody Petera Hessa. Przez lata związany z teatrem offowym i eksperymentalnym. Współtwórca i gitarzysta prog-rockowego zespołu THE GATE.

Podstawy warsztatu aktorskiego – prowadząca Neline Dušová

Ciało, emocje, umiejętność improwizacji i obserwacji samego siebie, a także otaczającego nas świata to wszystko składa się na warsztat pracy aktora. Znamy cztery pory roku, cztery strony świata, cztery żywioły, cztery ludzkie charaktery (sangwinik, choleryk, melancholik, flegmatyk). Upływ czasu w przyrodzie, zmiany pór roku, które są cyklem i nigdy się nie zatrzymują.
Wdech i wydech, życie i śmierć. Czy wszystko to zawiera liczba 4?
Nasze spotkanie będzie wspólnym dążeniem znalezienia odpowiedzi na to pytanie. Przewodnikiem będzie muzyka inspirowana Vivaldim. Słuchanie muzyki i korzystanie z jej nastroju umożliwi nam odkrywanie swojego wnętrza. Nauczymy się słuchać, myśleć i obserwować. Przygotujemy się na niesamowitą przygodę - odkrywania samego siebie.
W programie klasy mistrzowskiej zawarte będą: podstawy animacji ciała - poznanie swoich fizycznych możliwości, postawa, poza, ruch rąk, stóp, całego ciała, mimika; praca nad głosem - dźwięk, cisza, oddech, ruch; ćwiczenia aktorskie - rozpoznawanie emocji, tworzenie swojego własnego świata imaginacji i próby przedstawienia go; obserwacja i naśladowanie świata wokół – ludzi, stworzeń, przedmiotów; próby syntetyzowania narracji w sztuce scenicznej.
Petronela Dušová - profesjonalny lalkarz. Pracowała w Państwowym Teatrze Lalek w Bratysławie. 1994 r. założyła prywatny teatr Teatro Neline. Współpracuje z Międzynarodowym Domem Sztuki dla Dziecka Bibiana oraz z fundacją Dr Klaun, która pomaga chorym dzieciom, a Neli przynosi im swoje spektakle dając odrobinę uśmiechu. Ma 23 letnie doświadczenie w prowadzeniu warsztatów teatralnych zarówno dla dzieci jak i dorosłych.

Przestrzeń dźwiękowa w spektaklu teatralnym, zajęcia teoretyczno-praktyczne

Bogdan Szczepański - muzyk, kompozytor, kontrabasista Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży. Związany z Unią Teatr Niemożliwy z Warszawy i Łomżyńskim Teatrem Lalek. Autor muzyki do ponad dwustu przedstawień teatralnych.
- Spektakl teatralny dzieje się w określonej przestrzeni dźwiękowej, której zadania mogą być różnorodne i w różnoraki sposób realizowane, zależnie od założeń twórców. Świadomie używam określenia „przestrzeń dźwiękowa” a nie „muzyka', aby nie zawężać jej możliwości i znaczenia w dziele, jakim jest spektakl. Różnorodność dostępnych i stosowanych środków oraz technik często powoduje niezamierzone problemy, a efekt końcowy nie jest tak zadowalający, jak byśmy chcieli... Jako kompozytor, od blisko trzydziestu lat związany z teatrem, niejednokrotnie musiałem zmierzyć się z tego typu kłopotami i chcę zdobytą przy tym wiedzą, podzielić się ze wszystkimi, którzy pracują przy realizacji spektakli. Chcę przedstawić sposoby i możliwości jakie daje prawidłowe użycie materii dźwiękowej, a także przybliżyć techniki unikania często spotykanych pułapek  i błędów (których, niestety wiele pojawia się w teatrach)... Moje spotkania warsztatowe dedykuję przede wszystkim reżyserom, adeptom sztuki kompozytorskiej, studentom szkół teatralnych, aktorom, akustykom teatralnym i wszystkim tym, którzy zajmują się przygotowaniem dzieła teatralnego... - mówił Bogdan Szczepański.

Taniec kreatywny i improwizacja – prowadząca Laura Bartolomei

Taniec kreatywny skierowany jest zarówno do dzieci jak i dorosłych, łączy wyćwiczenie  fizycznego opanowania ruchu z wyrażaniem samego siebie. Opiera się na zasadzie spontanicznego i improwizowanego ruchu uwydatniającego indywidualność. Samo to sprawia, że może go spróbować każdy - aktor, muzyk, artysta wizualny lub ktokolwiek kto ma ochotę cieszyć się własnym ciałem. Taniec kreatywny jest również bardzo dobrym środkiem pomagającym zrozumieć jak nasze własne ciało funkcjonuje strukturalnie i emocjonalnie. Poprzez wsłuchanie się we własne ciało oraz w grupowe i solo improwizacje, uczestnik doświadczy podstaw rządzących ruchem (przestrzeń, kierunki, płynność, balans, wagę, energię, rytm, relację z partnerem i grupą, częściami ciała itd.) jednak skupiając się na odczuciu grupy będzie popchnięty w kierunku odkrycia nieznanego w nieoceniającym i  pełnym zabawy  środowisku.
Każde zajęcia rozpoczną się rozgrzewką, zazwyczaj rozciąganiem i ćwiczeniami poczucia świadomości własnego ciała, następnie odbędzie się odkrywanie pojęcia z różnych punktów widzenia poprzez nakierowanie improwizacje oraz gry. Zajęcia kończą się relaksacją.
Uczestnik powinien przyjść w luźnym ubraniu z małym kocem oraz powinien być w stanie pozostać boso.
Laura Bartolomei urodziła się i wychowała w Rzymie, gdzie studiowała sztuki piękne oraz akrobatykę. Założyła teatr La Capra Ballerina. Mieszka we Włoszech gdzie pracuje z muzykami, aktorami, artystami wizualnym, a także ze szkołami i pracownikami socjalnymi we Włoszech i za granicą.

Oceń artykuł
Autor: ANIMO | Wtorek 7 października 2014 | 000 5322
KWIDZYNIACY MAM PROGNOZA POGODY
Prawa autorskie 2010 - 2021 © Puls Kwidzyna | Projekt i wykonanie Studio Siedem