Piątek 15 grudnia 2017 | Imieniny: Niny, Celiny, Krystiany
1°C WIATR:
14ms
08:55 16:23

Rejestracja Zaloguj się
POGODA
WIRTUALNA WYCIECZKA PO KWIDZYNIE - panoramiczne zdjęcia - KLIKNIJ TUTAJ

Puls Kwidzyna > O tym warto wiedzieć

MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ

Powoli rusza kolejny etap modernizacja linii kolejowej nr 207 Malbork - Grudziądz - Toruń. Na razie zarządca infrastruktury kolejowej spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosił przetarg na wykonanie kompleksowej modernizacji odcinka Malbork - Kwidzyn – Gardeja, czyli fragmentu linii będącej w granicach województwa pomorskiego, gdyż będzie on finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego naszego województwa.

 

Pierwsze prace mają ruszyć jesienią roku 2017 i mają dotyczyć przebudowy układu torowego stacji Kwidzyn w tym wymiany niemal 40 rozjazdów i budowy Lokalnego Centrum Sterowania na miejscu obecnej nastawni dysponującej „Kw”. Zniknie tym samym charakterystyczny dla naszego miasta „grzybek” nastawni. To nie jedyne zmiany jakie zajdą na tej linii. Z uwagi na konieczność przebudowy układu torowego stacji Kwidzyn zostanie czasowo wstrzymany ruch pociągów osobowych na szlaku Kwidzyn - Sadlinki w terminie 02.10.2017 - 20.10.2017 r. (19 dni/456 h), a następnie na szlaku Kwidzyn - Ryjewo w terminie 25.10.2017 - 13.11.2017 r. (20 dni/480 h). W kolejnym roku ma zaplanowane jest zamknięcie torów i wstrzymanie przewozów kolejowych na odcinku Malbork - Kwidzyn w terminie od 12.03.2018 - 31.10.2018 r. (234 dni/5616 h). Ostatni etap modernizacji ma się zakończyć w 2019 roku - poprzez zamknięcie szlaku Kwidzyn - Gardeja w terminie od 11.03.2019 - 30.09.2019 r. (204 dni/4896 h). Teoretycznie całość linii ma być zmodernizowana do 31.10.2019 r.

 

To na pewno stracimy

Wraz z likwidacją „niepotrzebnej infrastruktury” zostanie zlikwidowany peron nr 3 oraz budynek „małej nastawni” na stacji Kwidzyn, a także przystanki „Białki” i „Grzępa”. Ponadto zostanie rozebrany drugi tor do Prabut oraz wyjazd kolejowy nad Wisłę do dawnej stacji Nowy Dwór Kwidzyński. Tym samym nasz region straci bezpowrotnie szansę rewitalizacji przewozów kolejowych na linii Kwidzyn – Prabuty. Ponadto stracimy szanse na możliwość rozwoju projektu drezyn nad Wisłę, które mogłyby być podobnym super produktem turystycznym jak to ma miejsce w Bieszczadach.

 

Inne wątpliwości też się rodzą

Szczegółowa analiza Programu Funkcjonalno-Użytkowego ogłoszonego przetargu, z jednej napawa radością, bo planowane jest podniesienie prędkości pociągów z obecnych 80 km/h do 100-120 km/h - co będzie skutkowało znacznym skróceniem czasu podróży i podniesieniem komfortu jazdy, szczególnie dla osób o ograniczonej zdolności ruchowej, poprzez dostosowanie peronów do nowego taboru. Z drugiej strony przeraża brak rozwiązania kluczowych problemów i zagrożeń bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Mimo wydatkowania dziesiątków milionów złotych nie zostanie w żaden sposób przebudowany wiadukt w ciągu drogi nr 55 w Brachlewie, który od wielu lat przysparza gigantycznych problemów kierowcom samochodów ciężarowych. Z uwagi na brak przebudowy tego wiaduktu będzie nadal utrzymany pobliski przejazd na którym już wielokrotnie dochodziło do bardzo groźnych wypadków, zwłaszcza że będzie tam znacznie podniesiona prędkość kursujących pociągów. To nie jedyne zastrzeżenia w zakresie przygotowanej dokumentacji. Projekt modernizacji nie zakłada wybudowania na stacji Kwidzyn torów do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów przewożących towary niebezpieczne a to jest wymagane rozporządzeniem z 2012 roku.

W dokumentacji brak jest także wytycznych w zakresie konieczności uzgodnienia długości planowanych zamknięć torowych z zakładami IP Kwidzyn, co może mieć bardzo negatywny wpływ na rytmiczność dostaw surowców produkcyjnych. Zakres planowanej przebudowy układu torowego stacji Kwidzyn (w tym wyjazdu na bocznicę) z pewnością będzie wymagał kilkunastodniowego wstrzymania przewozów towarowych oraz prac manewrowych na stacji Kwidzyn.

Braki w dokumentacji przetargowej spowodowały zgłoszenie protestów przez dwóch potencjalnych wykonawców, co z pewnością wydłuży postępowanie i podanie powyżej terminy przerw w kursowaniu pociągów mogą ulec zmianie. Miejmy nadzieję, iż ten czas uda się wykorzystać na wprowadzenie uwag i uzgodnień przez władze samorządowe (lokalne), które umożliwią pełne wykorzystanie planowanej modernizacji do poprawy połączeń komunikacyjnych naszego regionu a także zminimalizują utrudnienia w połączeniu z bocznicą IP.


Oceń artykuł
Autor: Piotr Kazimierowski | Poniedziałek 29 sierpnia 2016 | 002 49590
dżep
30-08-2016, 17:34
IP: 83.8.159.105
Ta rozbiórka torów linii 218 jest bez sensu, przekreśli szansę na wykorzystanie tych torów w przyszłości, choćby w celach turystycznych. Nieużywany tor linii 218 mógłby przejąc samorząd - to obniżyło by koszt dostępu do infrastruktury- i może warto by wtedy przywrócić połączenia szynobusami do Prabut.
Piotr
28-11-2017, 23:07
IP: 89.229.211.247
O czym wy mówicie?
Nasz samorząd?
Ten który najchętniej zlikwidowałby kolej?
Musiałby się zmienić i zmienić swoją antykolejową filozofię
A na to w bastionie PO z którego się wywodzą niema na co liczyć
MAM PROGNOZA POGODY KWIDZYNIACY
Prawa autorskie 2010 - 2017 © Puls Kwidzyna | Projekt i wykonanie Studio Siedem