Wtorek 21 maja 2019 | Imieniny: Kryspina, Wiktora, Jana

Rejestracja Zaloguj się
RADIO KWIDZYNIAKÓW
AVIVA - SPRAWDZAMY JAKOŚĆ KWIDZYŃSKIEGO POWIETRZA - KLIKNIJ TUTAJ

Zdrowie i uroda > Fitness

„OD DIETY DO ZDROWIA” (2)

PŁYNY - WODA CZY NAPOJE

Woda jest niezbędna do życia. Woda jest niezbędna dla mózgu jak tlen i odżywianie!  Mózg składa się z większej ilości wody (ok. 90 proc.), niż jakikolwiek inny organ, płuca ok. 80 proc.,  wątroba ok. 68 proc. Jest jedną z najważniejszych substancji w ciele człowieka, stanowi od 45 do 75 proc. naszej całkowitej wagi ciała. Szczupli ludzie mają jej większe ilości w całkowitej wadze ciała, gdyż tłuszcz zawiera mało wody, natomiast mięśnie od 74-80 proc. Organizm noworodka to od 75 do 80 proc. wody.

 
Systematycznie pita woda wypłukuje z tkanki podskórnej toksyny i zbędne składniki przemiany materii. Woda nie jest składnikiem pokarmowym, jednak jest niezbędna do wszelkich procesów zachodzących w organizmie, w tym także do procesów trawiennych.
Przy niedostatku płynów lub dużych strat wody dochodzi do zmniejszenia objętości osocza, wzrostu stężenia sodu oraz wzrostu osmolalnosci krwi. Jeśli woda nie zostanie uzupełniona spowodować może to odwodnienie wewnątrzkomórkowe, którego objawami jest: pragnienie, osłabienie fizyczne i psychiczne, wysychanie jamy ustnej, rozdrażnienie, bezsenność, utrata apetytu, zaburzenia koordynacji ruchu. Może spowodować także zatrucie organizmu, a w dłuższym czasie mała diureza może prowadzić do kamicy nerkowej. Utrata 20 proc. wody może doprowadzić nawet do śmierci. Źródłem wody są także napoje i produkty spożywcze.  

Zapotrzebowanie na wodę jest zależne od:
- wieku
- wagi
- płci
- aktywności fizycznej
- wilgotności powietrza
- temperatury otoczenia

Specjaliści zalecają w normalnych warunkach, osobie dorosłej wypijanie ok. 20-30 ml na każdy kilogram wagi ciała, zwiększając dawkę oczywiście przy wysiłku fizycznym i w okresach stresu. Należy unikać dużych ilości kawy i herbaty, ponieważ hamują one wchłanianie wody, odwadniają. Ciekawym zjawiskiem jest to że, ludzie odwodnieni nie czują pragnienia, ciało traci czujność na odwodnienie. Ignorowanie przez jakiś czas sygnałów ostrzegawczych powoduje skutki niebezpieczne dla zdrowia. Należy unikać soków, słodkich napojów i wody sodowanej, mają one dużą zawartość cukrów i soli, które wiążą wodę w organizmie, zmniejszając składniki potrzebne do utrzymania odpowiedniego poziomu elektrolitów w układzie nerwowym. Nasze ciało traktuje je jako pokarm i choć dostarczają one wody metabolicznej, na początku musi być zabrana woda z innych części ciała, aby utworzyć soki trawienne do rozkładu tych bardzo słodkich napoi. Najbardziej rozsądnym napojem i najlepszym w diecie dla osób nie tylko otyłych, ale dbających o zdrowie jest woda.  
Odwieczne pytanie: pić wodę źródlaną czy mineralną? Nie ma to większego znaczenia, ponieważ nie jesteśmy w stanie wypić tyle wody, by uzupełnić zapotrzebowanie na minerały. Powinniśmy je uzupełniać w produktach żywieniowych (warzywach, owocach, orzechach, migdałach, nabiale, mięsie itp.).

Dietetyk
Wioleta Śmigelska
Oceń artykuł
Autor: MAGNUM | Sobota 27 września 2014 | 000 13314
KWIDZYNIACY MAM PROGNOZA POGODY
Prawa autorskie 2010 - 2019 © Puls Kwidzyna | Projekt i wykonanie Studio Siedem