Poniedziałek 20 sierpnia 2018 | Imieniny: Bernarda, Sobiesława, Samuela
21°C WIATR:
14ms
06:32 21:02

Rejestracja Zaloguj się
RADIO KWIDZYNIAKÓW
WIRTUALNA WYCIECZKA PO KWIDZYNIE - panoramiczne zdjęcia - KLIKNIJ TUTAJ

Gospodarka > Samorząd

INSTYTUT OPRACOWAŁ PROGNOZĘ DLA KWIDZYŃSKICH SKLEPÓW

W porównaniu do roku 2010 ilość sklepów w roku 2012 zmniejszyła się w sieci handlowej miasta o 21 sklepów (tj. o 3,6 proc.). Najwięcej ubyło sklepów z odzieżą 13, wielobranżowych przemysłowych 10 oraz spożywczych 9, a najwięcej przybyło aptek i sklepów z wyrobami farmaceutycznymi. Takie i inne dane zostały przedstawione radnym miejskim podczas ostatniej sesji.


Prognoza została opracowana przez zespół w składzie: kierownictwo - dyrektor Instytutu Eurotest Wojciech Wroński, mgr Rafał Reszkiewicz oraz mgr inż. Piotr Welc. Z wynikami prac zespołu zapoznali się radni, którzy zgłosili wiele wątpliwości. Dlatego postanowiliśmy przybliżyć naszym czytelnikom obszerne fragmenty przedmiotowego opracowania, bo rzeczywiście niektóre jego elementy mogą zaskakiwać.

DANE Z OPRACOWANIA


W Kwidzynie funkcjonuje piętnaście wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. W strukturze istniejących wielkopowierzchniowych obiektów handlowych - sześć obiektów to sklepy dyskontowe, osiem obiektów to supermarkety i jeden obiekt to galeria handlowa.

Dyskonty:
1/ „Biedronka” ul. Warszawska 71
2/ „Biedronka” ul. Kopernika
3/ „Biedronka” ul. Słowackiego 4
4/ „Lidl” ul Grunwaldzka
5/ „PoloMarket” ul. Brzechwy 5
6/ „Stokrotka” ul. Kamienna 13

Supermarkety:
1/ „Carrefour” ul. 3 Maja 26
2/ „Carrefour” ul. Słowackiego 14 (w przebudowie)
3/ „Kaufland” ul. Krótka 4
4/ „Intermarche” ul. Szeroka
5/ „Bricomarche” ul. Szeroka
6/ „Rossman” ul. Kopernika 25
7/ „Społem” ul. Kasprowicza
8/ „Społem” ul. Długa

Galerie handlowe:
1/ Galeria Kopernik ul. Kopernika 25

Ilość mieszkańców przypadająca średnio na jeden sklep w Kwidzynie wynosi 68,6 osób. Jest to wskaźnik, który pośrednio przedstawia kondycję finansową kupców sieci handlowej miasta. Oznacza to, że średnio jeden sklep utrzymuje się z zakupów około 68,6 mieszkańców. Średnia krajowa w Polsce wynosi 112 mieszkańców przypadających na jeden sklep.
Czy to dużo, czy mało - można ocenić przez porównanie wskaźnika średniej ilości mieszkańców przypadających na jeden sklep w krajach Unii Europejskiej (15 państw tzw. „starej Unii”), który wynosi 280 - 500 mieszkańców.

Ilość zatrudnionych w sklepach, w Kwidzynie, w analizowanym okresie lat 2010 - 2012 uległa zmniejszeniu o 44 osoby (tj. o 3,6 proc.). W skali kraju pracę w handlu w tych samych latach straciło 13 281 osób (tj. o 0,6 proc.). Do roku 2009 zatrudnienie w handlu w kraju rosło, lecz sytuacja kryzysowa w gospodarce zmieniła ten trend.

W opracowaniu przedstawiono oceny mieszkańców stanu nasycenia sklepami, poprzez badanie stopnia akceptacji społecznej potencjalnych lokalizacji wielkopowierzchniowych obiektów handlowych oraz badanie preferencji zakupowych mieszkańców Kwidzyna.
Wyniki badania wskazują, że w ocenie mieszkańców Kwidzyna występują braki w formie handlu supermarketów, przede wszystkim w branżach: remontowo-budowlanej (typu dom i ogród) w ocenie 45 proc. mieszkańców, w branży odzież i obuwie w ocenie 41,2 proc. mieszkańców, w branży sport i turystyka w ocenie 40,7 proc. mieszkańców, w branży meble i wyposażenie wnętrz w ocenie 33,1 proc. mieszkańców.
W formie handlu sklepów tradycyjnych braki wskazywano przede wszystkim w branżach: odzieżowej i obuwniczej w ocenie 31 proc. mieszkańców, w branży sportowej i turystycznej w ocenie 23,2 proc. mieszkańców, w branży spożywczej w ocenie 21,2 proc. mieszkańców, w branży remontowo-budowlanej w ocenie 19,8 proc. mieszkańców.

Poprawy wymaga, w ocenie mieszkańców Kwidzyna, jakość sieci sklepów w czterech badanych branżach, które otrzymały ocenę jakości na poziomie średnim: branża odzież i  obuwie (indeks jakości 3,6), branża meble i wyposażenie wnętrz (indeks jakości 3,5), branża sport i turystyka (indeks jakości 3,3), branża remontowo-budowlana typu dom i ogród (indeks jakości 3,3).


Czy jest Pan/Pani zwolennikiem tradycyjnego handlu czy zwolennikiem super/hipermarketów czy też zwolennikiem obu form handlu?
Wśród mieszkańców Kwidzyna najwięcej jest zwolenników współistnienia obu form handlu 46,2 proc. Zwolenników tylko tradycyjnego handlu jest 22,8 proc., a zwolenników tylko super/hipermarketów 31 proc.

Inne pytanie dotyczyło wyboru miejsca dokonywania większości zakupów w odniesieniu do grup towarowych: artykułów spożywczych i artykułów przemysłowych codziennego użytku.
Najwięcej mieszkańców Kwidzyna (tj. 35,4 proc.) robi większość zakupów art. spożywczych w supermarketach i w dyskontach 30,9 proc. W tradycyjnych sklepach zwykle robi większość zakupów art. spożywczych 26,3 proc., a na targowiskach 7,4 proc. ankietowanych.

Gdzie mieszkańcy Kwidzyna robią większość zakupów art. przemysłowych codziennego użytku (np. środki czystości, chemia gosp.).
Najwięcej - 51,3 proc. mieszkańców robi zakupy w supermarketach, następnie w tradycyjnych sklepach 23,2 proc. i w dyskontach 22,4 proc., a na targowiskach tylko 3,1 proc. ankietowanych.

Czy mieszkańcy Kwidzyna udają się na zakupy do innych miast?
Spośród ankietowanych mieszkańców Kwidzyna, na zakupy do innych miast udaje się 40,7 proc. Najczęściej udają się do Grudziądza, Gdańska, Gdyni, Bydgoszczy. Odwiedzane są zwykle centra handlowo-usługowe, galerie handlowe i hipermarkety (Auchan, Alfa, Ikea, Medison, Obi, CH Matarnia, Galeria Bałtycka, Klif, Real, Castorama, Tesco). Najczęściej kupowane są tam: odzież i obuwie markowe, wyposażenie wnętrz, meble, art. Budowlane i  wykończeniowe, art. przemysłowe i chemia do gosp. domowego, art. sportowe, art. dziecięce, art. spożywcze.
Spośród ankietowanych mieszkańców Kwidzyna 59,3 proc. nie udaje się na zakupy do innych miast.

Budowa wielkopowierzchniowych obiektów handlowych ma zwykle swoich zwolenników i przeciwników. Zatem zapytano mieszkańców Kwidzyna - czy ich zdaniem należy ograniczyć budowę supermarketów, centrów handlowych, aby ochronić lokalny tradycyjny handel.
Za ograniczeniem budowy centrów handlowo-usługowych i supermarketów opowiada się 36,2 proc. ankietowanych. Przeciwnych jest 55,3 proc. ankietowanych. Nie ma zdania na ten temat 8,5 proc. ankietowanych mieszkańców Kwidzyna.
Najwięcej w naszym mieście jest zwolenników koegzystencji obu form handlu - 46,2 proc. ankietowanych. Zwolenników tradycyjnego handlu jest 22,8 proc., a zwolenników supermarketów, centrów handlowych 31 proc.
Większość zakupów artykułów spożywczych dokonuje w supermarketach 35,4 proc., w dyskontach 30,9 proc., a w sklepach tradycyjnych robi to 26,3 proc. mieszkańców. Większość zakupów artykułów przemysłowych codziennego użytku dokonuje się w supermarketach 51,3 proc., w sklepach tradycyjnych 23,2 proc. i w dyskontach 22,4 proc.


Oceń artykuł
Autor: Eurotest Instytut Usług Marketingowych | Czwartek 3 października 2013 | 000 15428
KWIDZYNIACY MAM PROGNOZA POGODY
Prawa autorskie 2010 - 2018 © Puls Kwidzyna | Projekt i wykonanie Studio Siedem