Piątek 15 grudnia 2017 | Imieniny: Niny, Celiny, Krystiany
1°C WIATR:
14ms
08:55 16:23

Rejestracja Zaloguj się
POGODA
WIRTUALNA WYCIECZKA PO KWIDZYNIE - panoramiczne zdjęcia - KLIKNIJ TUTAJ

Zdrowie i uroda > Natura

DROGA DO ZDROWIA, CZYLI NIE TAKI DIABEŁ STRASZNY (3)

JAK WSTAĆ Z ŁÓŻKA PRAWĄ NOGĄ?

Często zdarza się nam narzekać na to, że się nie wysypiamy. Niedobór snu, a raczej jego złe wykorzystywanie, sprawia że jesteśmy nerwowi, zmęczeni i pozbawieni chęci do jakiegokolwiek efektywnego działania. Jaka jest tego przyczyna? Co sprawia, że wstajemy przysłowiową lewą nogą z lóżka?

 

Natura stworzyła cykle. Człowiek nazwał je dniem, miesiącem, rokiem. Najkrótszy cykl biologiczny określiliśmy mianem doby. Dzieli się ona na część aktywną – nazywaną przez nas dniem oraz część przeznaczoną na odpoczynek – nazywaną nocą. Na obraz i jakość cyklu dobowego mają wpływ obie jego części. Niestety mało kto wie, że trzeba odpowiednio je zrównoważyć. Efekty jednego rozregulowanego cyklu dobowego są zazwyczaj niegroźne,    bo dotyczą głównie naszego ciała – podkrążone oczy, ciężkie powieki itd. Długotrwałe konsekwencje są już o wiele poważniejsze, ponieważ dotykają również naszej psychiki, co wpływa na nas bardzo niekorzystnie.

 

Wygodnie nie oznacza zdrowo

 

W zbiorowej świadomości utarło się dziwne przekonanie, że lepiej się wyśpimy na grubym i miękkim materacu, dużej poduszce, okryci ciężką kołdrą. Błąd, błąd i jeszcze raz błąd. Miękki materac, choć przyjemny i wygodny, prowadzi do różnego rodzaju skrzywień kręgosłupa. Oczywiście efekty tych deformacji nie są widoczne gołym okiem, bo nie zachodzą z dnia na dzień. Jest to proces długofalowy. Podobnie jest w przypadku zbyt dużej poduszki. Nasza głowa w stanie spoczynku powinna znajdować się w równoległej linii względem podłoża, na którym śpimy. W innym przypadku narażeni jesteśmy na bóle w okolicach kręgów szyjnych. Jeśli chodzi natomiast o okrywanie się w nocy, to powinniśmy to robić z umiarem. Nie wolno zakrywać całego ciała, ponieważ blokuje to prawidłowe oddychanie podczas spoczynku. Jak bowiem wiadomo, do procesu oddychania wykorzystujemy całe nasze ciało, nie tylko układ oddechowy.

 

Im mniej śpimy, tym lepiej

 

Kolejną mylną opinią jest stwierdzenie, że nie wysypiamy się z powodu zbyt małej ilości czasu przeznaczanego na sen. Teoretycznie na sen potrzebujemy zaledwie dziesiątej części czasu, który aktywnie spędziliśmy za dnia. Przykładowo, jeśli czas aktywności organizmu wynosi 12 godzin, to dla pełnej regeneracji potrzebuje on zaledwie 1,2 godziny głębokiego snu. Oczywiście tej zasady nie możemy zastosować u ludzi z nieodpowiednia dietą i siedzącym trybem życia. Ich organizm, pozbawiony zdrowego wysiłku i zanieczyszczony zbędnym balastem pożywienia, będzie coraz częściej zmęczony. Spowoduje to zwiększone zapotrzebowanie na sen, co z kolei doprowadzi do stanu, w którym im dłużej będziemy spali, tym bardziej będziemy niewyspani. Natomiast w przypadku zdrowego organizmu i świadomego podejścia do kwestii odpoczynku, czas snu można znacznie zredukować.

 

Jak spać, żeby się wyspać?

 

Istotną rzeczą w trakcie snu jest układ naszego ciała. Najlepszą pozycją do snu jest położenie się na plecach. Leżąc na którymś z boków lub na brzuchu, zakłócamy prawidłowe funkcjonowanie układu oddechowego. Leżąc na lewym boku, dodatkowo uciskamy lewą część klatki piersiowej, a tym samym nasze serce. Spanie na plecach jest też najkorzystniejszym rozwiązaniem dla naszego kręgosłupa, który jest całkowicie odciążony.

 

 

Złota godzina

 

Jest to pierwsza poranna godzina, od momentu wstania z łóżka, która staje się naszym naturalnym scenariuszem dnia. To jak go zapiszemy będzie miało ogromny wpływ na przebieg cyklu dobowego w naszym organizmie. Jeśli mamy cały dzień spędzić bardzo efektywnie np. na pracy fizycznej, złotą godzinę powinniśmy poświęcić na poranne ćwiczenia, rozciąganie lub bieganie. Jeśli natomiast dzień zamierzamy przeznaczyć na wysiłek umysłowy, dobrze byłoby przez pierwszą godzinę od pobudki zwyczajnie poczytać jakąś książkę lub artykuł naukowy. Nasz organizm pod wpływem porannego wysiłku umysłowego lub fizycznego ustala niejako plan dnia, ukierunkowując swoją energię na jednym z nich. Cały ten proces warunkuje później to, jak nasz organizm przeżywa cały cykl dobowy.

 

 

Wymuszony sen szkodzi

 

Sen jest jednym z tych procesów, na które nie mamy wpływu. W momencie, w którym się je wymusza – zaczynają szkodzić. Jeśli więc nie możesz zasnąć oznacza to, że Twoje ciało jest wypoczęte. Nasz organizm, podobnie jak w przypadku trawienia, jest najlepszą wskazówką dla nas. Nie powinniśmy więc wyznaczać sobie stałych godzin snu lub kłaść się szybciej tylko dlatego, że akurat na drugi dzień musimy szybciej wstać. Pozwólmy na to, żeby sen przyszedł w momencie, w którym akurat go potrzebujemy. Nie szybciej i nie później. Wtedy mamy pewność, że się wyśpimy. Wtedy i tylko wtedy odpoczynek przynosi odpowiednie efekty.

 


„Przed pójściem do łóżka przez pół godziny żywiołowo tańcz, tak żeby ciało wyzbyło się całego napięcia. Jeśli masz problemy z bezsennością, zapewne kładziesz się spać w napięciu.”

OSHO „Apteka dla duszy”

 

„Sen jest przeciwieństwem działania, jest stanem braku aktywności. Jeśli więc podejmujesz jakiś wysiłek – np. liczysz barany- rozbudzasz się jeszcze bardziej.”

OSHO „Równowaga ciała i umysłu”

 

„Najlepszym środkiem przeciw bezsenności jest spożywanie dużej ilości warzyw i owoców oraz picie z nich soków.”

Michał Tombak „Droga do zdrowia”

Oceń artykuł
Autor: Patryk Żaglewski | Czwartek 13 czerwca 2013 | 000 5849
MAM PROGNOZA POGODY KWIDZYNIACY
Prawa autorskie 2010 - 2017 © Puls Kwidzyna | Projekt i wykonanie Studio Siedem